کاوشگران جوان Young Explorers

کاوشگران جوان در پی کشف علوم در مقیاس ریز اتمی تا مقیاس بزرگ کیهانی هستند

کاوشگران جوان Young Explorers

کاوشگران جوان در پی کشف علوم در مقیاس ریز اتمی تا مقیاس بزرگ کیهانی هستند

  • ۰
  • ۰

 

مقدمه

قاسم سلیمانی (زاده ۱۳۳۵ش) فرمانده سپاه قدس بود. او در دوران جنگ ایران و عراق فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله و از فرماندهان عملیات‌های والفجر هشت، کربلای چهار و کربلای پنج بود.

قاسم سلیمانی در سال ۱۳۷۹ش از سوی آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، به فرماندهی سپاه قدس منصوب شد. پس از ظهور داعش در عراق و سوریه، سلیمانی به عنوان فرمانده سپاه قدس با حضور در این مناطق و سازماندهی نیروهای مردمی، به مبارزه با این گروه پرداخت.

وی در سال ۱۳۸۹ش، موفق به أخذ درجه سرلشکری شده است.

 

زندگی‌نامه

قاسم سلیمانی فرزند حسن در ۲۰ اسفند ۱۳۳۵ش در شهرستان رابُر از توابع استان کرمان در ایل عشایر سلیمانی به دنیا آمد. وی در ۱۸ سالگی به استخدام اداره آب کرمان درآمد. او در حوادث انقلاب اسلامی ایران با روحانی مشهدی به نام رضا کامیاب آشنا شد و او را وارد جریانات انقلاب کرد. به نقل از برادرش او یکی از گردانندگان اصلی راهپیمایی‌ها و اعتصابات کرمان در زمان انقلاب بود.

شهید حاج قاسم سلیمانی صاحب یک پسر و یک دختر می باشد.

 

دوران جنگ ایران و عراق

قاسم سلیمانی پس از انقلاب اسلامی ایران، در سال ۱۳۵۹ش عضو سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی شد و هم‌زمان با شروع جنگ ایران و عراق، چند گردان را در کرمان آموزش داده و به جبهه‌ها فرستاد. وی در دوره‌ای فرماندهی سپاه آذربایجان غربی را بر عهده داشت.

 

فرماندهی سپاه قدس

قاسم سلیمانی در سال ۱۳۷۹ش از سوی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران به فرماندهی سپاه قدس منصوب شد.

 

حضور در عراق، سوریه و مبارزه با داعش

قاسم سلیمانی از فرماندهان مبارزه علیه داعش در عراقو سوریه بود .

در سال ۲۰۱۱م نیروهای تحت فرمان سلیمانی از جمله لشکر فاطمیون و تیپ زینبیون جهت مبارزه با داعش و نیروهای شورشی راهی سوریه شدند.

 

دریافت نشان ذوالفقار

در ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ش آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، نشان ذوالفقار - عالی‌ترین نشان نظامی ایران - را به سلیمانی اهدا کرد.

این نشان به فرماندهان عالی‌رتبه و رؤسای ستادهای عالی‌رتبه در نیروهای مسلح اهدا می‌شود که تدابیر آنها در طرح‌ریزی و هدایت عملیات‌های رزمی موجب حصول نتایج مطلوب شده باشد، پس از انقلاب ایران در ۱۳۵۷ش، سلیمانی نخستین کسی است که این نشان را دریافت کرده است.

 

کتاب حاج قاسم

کتاب «حاج قاسم (جستاری در خاطرات حاج قاسم سلیمانی)»، کتابی ۱۶۷ صفحه‌ای که در آن برخی از خاطرات و سخنرانی‌های سردار سلیمانی در دوران جنگ ایران و عراق گردآوری شده است.

 

روابط شخصی قاسم سلیمانی

نقل شده است که قاسم سلیمانی علاقه خاصی به سربازان شهید دارد و با خانواده‌های آنها دیدار می‌کند. خودش در جایی گفته: «زمانی که فرزندان شهیدان را می‌بینم، می‌خواهم آنها را ببویم و از خود بی‌خود می‌شوم».

سردار سلیمانی از دوستان نزدیک و صمیمی شهید «عماد مغنیه» بود.

 

سه هدف پنهانی جنگ ۳۳ روزه از زبان سردار سلیمانی

ما باید سه منظور را مدنظر قرار بدهیم پنهان در مسأله‌ی جنگ فرصت حضور آمریکا، و حاکمیت آمریکا در عراق، و ایجاد رعب و وحشتی که آمریکا در منطقه در اثر حضور گسترده‌ی خودش ایجاد کرده بود.

 دوم آمادگی کشورهای عربی و اعلام پنهان همکاری کشورهای عربی در بر رژیم از رژیم صهیونیستی برای ریشه کنی حزب اللّه و تغییر این دموکرافی در جنوب.

 سوم اهداف خود رژیم برای بهره گیری از این فرصت جهت خلاص شدن از حزب اللّه برای همیشه این سه تا هدف سه هدف پنهانی بود یا اصلاً منظور پنهانی بود که درواقع در ریشه‌های این جنگ نقش اصلی و اساسی داشت.

 

در افکار و  رسانه‌ها

    نیویورک تایمز، در سپتامبر ۲۰۱۳ او را به عنوان «دشمنی که هم مورد تنفر و هم مورد تحسین است» توصیف کرد. جان مگوایر افسر سابق سازمان سیا در عراق می‌گوید «او قوی‌ترین مأمور مخفی در خاورمیانه است و هیچ‌کس او را نمی‌شناسد.

    خبرگزاری فرانسه از او به عنوان «چهره‌ای مرموز» نام برد.

 

شهادت

سلیمانی در حملهٔ پهباد آمریکایی به فرودگاه بغداد در بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ ترور و به درجه رفیع شهادت نائل شد. در این حمله ابومهدی المهندس از فرماندهان گروه شبه‌نظامی عراقی حشد شعبی به‌همراه ۱۰ تن دیگر کشته شدند.

 وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که دستور این حملهٔ هوایی را دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری و فرماندهٔ کل قوای این کشور صادر کرده‌است.

 

تشییع و خاکسپاری

مراسم تشییع سلیمانی در عراق، صبح شنبه ۱۴ دی در بغداد از منطقه کاظمین آغاز شد و سپس در شهرهای کربلا و نجف ادامه یافت. در ایران نیز این مراسم در مشهد (۱۵ دی) و تهران (۱7 دی) و مراسم خاکسپاری در در کرمان برگزار شد.

جمعه 13 دی ماه98  هیچ وقت از تقویم دلهایمان فراموش نخواهد شد. و کینه استکبار و غرب همیشه در دلهایمان روشن خواهد بود.

 

  • ۹۹/۱۰/۲۳
  • ایلیا سروش فر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی